امام جمعه بندرعباس در اولین همایش بین المللی نباتات گرمسیری و خرما عنوان کرد؛

تدوین سند تحول کشاورزی و باغداری با چشم‌انداز 30 ساله



نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت:سیاست های تشویقی و تنبیهی در حوزه کشاورزی توسط دولت طراحی شود.

    

به گزارش صبح ساحل، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده که در نخستین همایش بین‌المللی نباتات گرمسیری و خرما درسالن همایش اتاق بازرگانی استان سخن می گفت افزود:این سیاست های تشویقی و تنبیهی در کنار روش های نوین و در راستای تغییر و تحول در الگوی کشت، متناسب با نیاز و شرایط اقلیمی و جغرافیایی در استان بکار برود.وی  با نارضایتی از وضعیت الگوی کشت در استان تصریح کرد:هرمزگان دارای  شرایط خاص اقلیمی، محیطی وظرفیت  تنوع  کشت است که متاسفانه  در اصلاح الگوی کشت ناموفق بودیم . عبادی زاده اظهار داشت: در الگوی کشت بایستی کشاورزان و باغداران متقاعد شوند که در کشت های جدید،  برایشان صرفه اقتصادی داشته ومزیت اقتصادی شان مدنظر قرار گرفته شده است تا به ان سمت حرکت کنند.وی یادآور شد:باغداران و کشاورزان ما در زمینه  موضوعات علمی در رابطه با  محصولات کشت شده خودشان اطلاعات دارند اما در خصوص دیگر محصولات اطلاعات محدودی دارند.عبادی زاده ادامه داد:

در این ارتباط بایستی کارشناسان حوزه تحقیقاتی  در قالب دوره های  مهارتی و کارگاهی، کشاورزان و باغداران را نسبت به کشت و محصولات جدید آگاه نمایند. وی، با اشاره به اینکه در خصوص اصلاح الگوی کشت یکی از معضلات و دردهای قدیمی و کهنه کشاورزان و باغداران معضل عرضه و فروش به قیمت واقعی محصولات بوده است، گفت: الگوهای جدید کشت به باغداران وکشاورزان معرفی شود و استان هرمزگان به عنوان استانی که ظرفیت کاشت درختان گرمسیری را دارد با الگوگیری از مناطق گرمسیری در دنیا از جمله شبه قاره هند و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی با ارائه الگوهای جدید کشت به محصولات استان تنوع دهیم.
  

قطب گلخانه ای درکشور

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به شرایط نامناسب آبی استان گفت:  استان هرمزگان علی رغم قرار گرفتن در جوار دریا با کمبود آب مواجه است و بایستی به سمت تولید محصولاتی برویم که مصرف آب کمتری داشته باشند. وی ادامه داد:

امروزه  با توجه به شرایط کم آبی، میل به کشت گلخانه ای هر روز افزایش می یابد، این موضوع باعث می شود  کشت های  گلخانه توسعه یابد و هرمزگان به قطب گلخانه ای کشور تبدیل شود.

  

سند تحول کشاورزی و باغداری در هرمزگان تدوین شود

امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه  آسیب‌شناسی فرصت‌ها و معرفی ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی و باغداری یکی از کارهای ناتمامی بود که استان سالها از آن رنج می‌برد تاکید کرد: سند تحول کشاورزی و باغداری در هرمزگان تدوین شود. وی عنوان کرد: بایستی سند تحول کشاورزی و باغداری در استان حداقل برای ۲۰تا ۳۰ سال آینده توسط محققان و صاحبنظران تهیه شود. البته گویا در برخی استان‌ها این سند تهیه شده است که ضرورت دارد در هرمزگان نیز تدوین شود. 

  

دستاوردهای برای حوزه کشاورزی و باغداری 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با قدردانی از اتاق بازرگانی هرمزگان بدلیل برگزاری این همایش بین المللی، آنرا اقدامی ارزشمند ذکر کرد که جای چنین همایش های در استان خالی بود‌حجت الاسلام عبادی‌زاده برگزاری این‌همایش و نمایشگاه خرما و مشتقات خرما را فصل جدیدی در عرصه معرفی محصول خرماخواند و گفت:  اگر این نمایشگاه بصورت دائمی در استان داشته باشیم، می توانیم خرما و مشتقات آنرا برای گردشگران معرفی کنیم تا برای سوغات استفاده کنند.وی اظهارامیدواری کرد که برگزاری این همایش، دستاوردهای مناسبی را برای حوزه کشاورزی و باغداری گفتنی است:اولین همایش بین‌المللی نباتات گرمسیری و خرما به همت اتاق بازرگانی دیروز آغاز بکارکرد و تا به امروز ادامه دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها